گرافیک چیست؟

در فهم اینکه گرافیک چیست ما به دو رویه می توانیم وارد عمل شویم، نخست کاربرد آن واژه است و دوم ریشه ی آن. وقتی به ریشه‌ی “گرافیک” ورود می کنیم، به منشا یونانی آن می رسیم که عملی را گویند که منجر به ثبت یک اثر بصری می شود. در واقع هرچه که ما می‌توانیم ثبت کنیم، چه بر روی دیواره‌ی یک غار باشد، شیشه‌ی مه گرفته باشد یا با مداد الکترونیکی بر روی پیکسل های یک تبلت، نوعی گرافیک به حساب می آید.
با این تفاسیر شاید بشود به جای انسان حیوان متفکر، بگوییم انسان حیوان گرافیست و شاید گرافیک بوده که او را به تفکر کردن در جهان اطرافش فراخوانده است.در ادامه در مورد اینکه واقعا گرافیک چیست بیشتر صحبت می کنیم.


اگر از لحظه ی بیداری تا خواب خود را دنبال کنید، متوجه می شوید که عناصر گرافیکی همه جا هستند. از پاکت پنیر صبحانه‌ گرفته تا برنامه های پرکاربرد در گوشی همراه و فرش زیر پای شما.

تعریف کلی از گرافیک
با این وجود من سعی کردم که یک تعریف کلی و روشن از چیزی پیدا کنم که اصطلاحا بین متخصصین حوزه به گرافیک دیزاین خوانده می شود. «طراحی یک ترکیب بصری به منظور حل مسائل و تبادل ایده ها در فرم‌های مختلف که همگی از رنگ و نور تبعیت می کنند».
پس ما یک مسئله ایی برای حل کردن داریم و یا قرار است ایده ای را به اشتراک بگذاریم. از ترکیباتی که نور و رنگ می توانند خلق کنند بهره می بریم و به معرض ظهور می رسانیم، یعنی بصری شدن فرایند. آنچه بصری شده یک طراحی گرافیک است.

گرافیک به عنوان یکی از حوزه‌های هنری مرتبط با طراحی برای ایجاد تصاویر و چیدمان اطلاعات به کار می‌رود. این حوزه مشتمل بر گروه چندتایی از ابزار، تکنیک‌ها و روش‌های پردازش تصاویر، چاپ و طراحی الگو است.

گرافیک با استفاده از روش‌های مختلفی نظیر انتخاب رنگ و قالب مناسب، لوگو، جلوه‌های بصری، بریدگی های متنوع، تنظیم طرح و غیره، جهت ارائه پیغام هنری شکل می‌گیرد. هدف اصلی این فرآیند، تولید نمایشهای بصری کیفیت بالا و قابلیت فهم برای مخاطبان، در کنار شناسایی نیازهای جامعه و جامعه هدف است.

مهمترین انواع گرافیک شامل گرافیک طراحی و گرافیک کامپیوتری است. به طور کلی، گرافیک یک صنعت پویا و پررونق است که هر روزه منتظر دیدن نوآوری‌های جدید و بهبود در زمینه طراحی برای ایجاد تصاویر بصری زیبا و کیفیت بالا است.

هویت بصری
هویت بصری یک منظر بصری از برندینگ در یک کسب و کار است که هدفش بیداری احساسات و تجارب بخصوص آن برند در دل مشتریانش است. هرآنچه که برند برای اینکار تولید می کند، اعم از لوگو، فونت ها، رنگ قالب و هرگونه محتوی بصری در این بیداری احساس نقش دارند.

برند از طریق این محتوای گرافیکی با مشتریان خود رابطه برقرار می کند. برند در واقع رابط بین کسب و کار یا سازمان و مخاطبین اش است. این دسته از طراحان گرافیک معمولا یک دانش عمومی از تمامی انواع گرافیک دیزاین را دارند که می توانند در موفقیت برند موثر باشند، چرا که برند قرار است پل ارتباطی بین یک سازمان با افراد مختلف باشد.

طراحی گرافیک برای بازاریابی و تبلیغات
وقتی مردم به طراحی گرافیک فکر می کنند، عموما همین حوزه را در نظر می آورند. عالی ترین بازاریابی ها مردم را از منظر احتیاجات و رضایت درگیر خود می کنند و همچنین موجب آگاهی بخشی می شوند.

از آنجایی که مردم معمولا با محتوای بصری بیش تر درگیر می شوند، طراح گرافیک با به سازمان ها کمک می کند تا به شکل موثرتری ارتباط برقرار کرده و ارتقا یابند. این فعالیت می تواند گروهی باشد.
یعنی گروهی از طراحان بر روی یک ایده تبادل نظر کنند تا به یک محتوی مناسب و موثر برای بازاریابی دست پیدا کنند. خیلی از کسب و کارها با وجود توانایی های بالقوه ایی که در خود دارند به خاطر عدم توجه به اهمیت این موضوع، ارتقا نمی یابند.

طراحی گرافیک برای بازاریابی و تبلیغات

برخی از انواع طراحی گرافیک بازاریابی لیست شده اند:

کارت‌پستال‌ ها تراکت، تبلیغات در مجله و روزنامه، پوسترها، بنرها و بیلبورد، اینفوگرافیک یا اطلاع نگاشت، بروشور، چاپ روی بدنه ی اتومبیل، ایمیل های تبلیغاتی، پاورپوینت های تبلیغاتی، منوهای کافه و رستوران، تبلیغات در شبکه های اجتماعی، گیم ها، برندینگ، تصاویر برای وبسایت ها و وبلاگ.

طراحی گرافیک رابط کاربری
رابط کاربری (User interface) که به اختصار UI خوانده می شود چگونگی برقراری رابطه ی بین فرد و دستگاه یا برنامه ای کاربردی است. این طراحی برای آسانتر کردن استفاده کاربر از دستگاه یا برنامه ی کاربردی است. هرچه که در ویندوز یا اندروید به صورت بصری مشاهده می کنید در واقع اعمالی دیجیتال و کدگذاری شده هستند که به شکلی مناسب برای کاربر طراحی شده تا استفاده از آن جذاب و آسان باشد.

طراحی گرافیک برای صنعت

طراحی کتاب ها، مجلات، روزنامه ها و کاتالوگ ها نقش موثری در برقراری رابطه با کاربر را دارند. طراحی گرافیک بر روی بسته ها یا پوسته ی بسته ایی که در آن محصولات جای داده می شوند یکی دیگر از انواع طراحی گرافیک به حساب می آید.
طراحی گرافیک متحرک
تعریف ساده ی این نوع از طراحی این است: هر طرح گرافیکی که قابلیت حرکت داشته باشد. مانند انیمیشن، صوت، تایپوگرافی و ویدیو باشد که در محیط های مختلف مثل تلویزیون، سینما و به صورت آنلاین توزیع می شوند.

طراحی گرافیک محیطی
این طراحی ارتباطات بصری را طراحی می کند تا افراد به هم متصل شوند. از این طریق افراد خود را در فضایی ایجاد می کنند که بیش از پیش خاطره انگیز، جالب توجه و حاوی اطلاعات بوده و به آسانی باعث هدایت شوند. مثلا: تابلوهای راهنمایی و رانندگی و نقاشی های دیواری از دسته ی جالب توجه این طراحی ها به حساب می آید.

شاید خلاقانه ترین حوزه ی طراحی گرافیک تصویرگری ها برای هنرهای تجسمی باشد که بخش قابل توجهی از افراد خلاق در این حوزه فعالیت می کنند. مثال این حوزه تهیه ی کاور آلبوم های موسیقی است که می توانند در نظر اول از درون اثر حرف بزند.

در آخر امیدواریم که مقاله ی گرافیک چیست برای شما مفید و کارآمد باشد.

به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *