سرور اختصاصی چه تفاوتی با سرور مجازی دارد؟

در بین انواع مختلف از فضاهای میزبان سایت،‌ سه گزینه بسیار محبوب وجود دارد که شامل هاست اشتراکی، VPS و سرور اختصاصی می‌شود. تکلیف سرویس‌های اشتراکی تا حدی مشخص است، چرا که این سرویس‌ها ساده‌ترین نوع هستند و برای میزبانی وبسایت‌هایی مانند وبلاگ‌های شخصی یا سایت‌های کوچک کاربرد دارند.
سرور اختصاصی و سرور مجازی دو نوع سرور هستند که در محیط هاستینگ و سرویس دهی استفاده می‌شوند. تفاوت اصلی بین این دو نوع سرور در میزان اختصاص منابع فیزیکی به هر سرور و درجه ای از انعطاف‌پذیری و قابلیت مقیاس‌ پذیری است.


سرور اختصاصی چیست:
سرور اختصاصی نوعی از میزبانی وب است و همانطور که از نام آن پیداست کاملا به صورت اختصاصی استفاده می‌شود. در این نوع وب هاستینگ، سرور منحصراً توسط یک سازمان یا یک کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا، گران‌ترین گزینه میزبانی وب است. این سرویس برای پروژه‌ها و شرکت‌های بزرگ در دو موقعیت سرور اختصاصی ایران و سرور اختصاصی خارج مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما گران بودن این نوع سرویس میزبانی وب باتوجه به امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، بی‌علت نیست!


سرور مجازی VPS:
سرویسی است که چندین وب سایت به طور همزمان از آن استفاده می کنند، اما هر کدام از مالکان قادر هستند قدرت مورد نیاز سخت افزار اعم از RAM و پهنای باند را تعیین کنند. علاوه بر این، سرور های مجازی از یک نرم افزار ویژه به نام hypervisor استفاده می کنند که به شما اجازه می دهد در صورتی که از محدودیت سخت افزاری خود عبور کرده اید، از سرور های مجازی دیگری که هنوز به محدودیت پردازشی خود نرسیده اند، قدرت سخت افزاری بیشتری قرض بگیرید.

کدام سرویس بهتر است؟
تخصیص منابع
با سرور مجازی، شما منابع را با یکدیگر به اشتراک می گذارید. حال اگر تکه های بیشتری می خواهید، این امکان وجود دارد که یکی از شرکای شما سهم پیتزای خود را کامل میل نکند. این در صورتی است که با خرید سرور اختصاصی شما هر کدام پیتزای خودتان را سفارش می دهید که مخلفات و اندازه مورد نیاز خودتان را دارد. اگرچه شما هزینه بیشتری می پردازید اما همه چیز در اخیتار شما قرار خواهد داشت. در این مورد بدون شک سرور اختصاصی گزینه برتر است. اگرچه خرید سرور مجازی مزیت های خودش را دارد اما در مقایسه با سرور اختصاصی که محدودیت کمتری دارد بهترین انتخاب نیست؛ به ویژه که در سرور اختصاصی به دیگران وابستگی ندارید.

امنیت
این دو سرویس را می توان به زندگی کردن در یک ملک شخصی یا در یک آپارتمان چند واحدی تشبیه کرد. فرض کنید شخصی در ساختمان را باز بگذارد، امنیت تمام ساختمان به خطر خواهد افتاد. اگرچه آپارتمان خود شما نیز دارای معیار های امنیت به خصوصی می باشد.خرید سرور اختصاصی مانند داشتن یک منزل شخصی می باشد. احتمال این که کسی به خانه شما وارد شود کاملا به خودتان بستگی دارد. خوشبختانه به خاطر بی دقتی دیگران به دردسر نخواهید افتاد. با این که سرور مجازی امنیت بسیار بالایی دارد اما با کنترل کاملی که سرور اختصاصی به شما می دهد قابل مقایسه نیست. همچنین، هر دو آنها به شما اجازه نصب نرم افزار های امنیتی دلخواه را می دهند.

سرورها با الو سی ام اس

عملکرد
در وب عملکرد خوب یعنی وب سایت شما با چه سرعتی قادر است صفحات را بارگیری کرده و برای کاربران به اجرا در آید. این مسیر دقیقا مانند عملکرد هاست می باشد. اگر کاربران کمتری داشته باشم حجم بارگیری کمتری داریم اما در صورتی که حجم کاربران زیاد باشد قطعا سرور کندتر پیش می رود.

سرورها با الو سی ام اس

تنظیمات و شخصی سازی
اگرهم سرور مجازی و هم سرور اختصاصی به شما این امکان را می دهند که از طرح های مدیریت شده یا مدیریت نشده استفاده نمایید. با طرح مدیریت نشده، ابزار های مورد نیاز در اختیار شما قرار می گیرد اما خودتان باید آن را سر هم کنید. از طرف دیگر، با طرح مدیریت شده، فرد یا افراد متخصصی این کار را برای شما انجام می دهند. تعجبی ندارد که غالب افراد طرح مدیریت شده را انتخاب می کنند اگرچه هزینه آن بالاتر است. از نظر شخصی سازی نیز هر دوی این سرویس ها مشابه یکدیگر هستند. در این مورد سرور مجازی برتری کوچکی دارد چرا که در صورت اتمام حجم ماهانه می توانید از سرور دیگری قرض بگیرید.

سرورها با الو سی ام اس

توسعه پذیری
یکی از مهم ترین موارد در هر کسب و کاری پیش بینی آینده و رشد وب سایت است. سرور اختصاصی همان درخت سرو بزرگ است. همه منابع، امنیت و عملکردی که در ظرفیتش است را از همان ابتدا دارد و دیگر جای پیشرفتی برای آن وجود ندارد. گویی به یک سقف برخورد کرده است. سرور مجازی در این مورد پیروز است زیرا امکان رشد سرور پا به پای وب سایت مزیت بسیار بزرگی است که سرور اختصاصی از آن برخوردار نمی باشد.

سرورها با الو سی ام اس

قیمت
بدیهی است که سرور اختصاصی به دلیل اختصاصی بودن به مراتب گران تر از سرور مجازی می باشد. VPS گستره قیمتی معقولی را در اختیار شما قرار می دهد و سطوح مختلفی از طرح ها با محدودیت های متفاوت و قیمت های گوناگون را برای شما فراهم می آورد. در این مورد سرور مجازی با اختلاف گزینه بهتری است. مسلم است که با سرور اختصاصی شما منابع بیشتر، امنیت بالاتر و عملکرد بهتری دریافت می کنید اما تمام این موارد با قیمت بسیار بالایی نیز همراه می باشد. سرور مجازی دارای ظرفیت قابل قبولی برای بیشتر سایت هاست و امکان تهیه آن برای عموم وجود دارد.

سرورها با الو سی ام اس
به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *