راهکارهای کاربردی در راه اندازی کسب و کار آنلاین غذا

از آن‌جایی که غذا یکی از نیاز‌های اساسی انسان‌ها می‌باشد و همه‌ی افراد برای این که زندگی روزمره خودشان را بگذرانند نیاز به انرژی دارند که این انرژی از طریق غذا بر‌طرف می‌شود. پس غذا بسیار مهم می‌باشد و اگر می‌خواهید کسب و کاری راه‌اندازی کنید، غذا بهترین گزینه است چون مانند بعضی از کسب و کار‌ها فصلی نمی‌باشد و شما هر روز مشتری دارید و می‌توانید از این طریق کسب درآمد کنید.

راه اندازی کسب و کار آنلاین غذا در الو سی ام اس

کدام خوراکی ها برای فروش آنلاین مناسب اند؟
بازار مواد غذایی، بازار وسیعی است. بنابراین برای موفقیت در کسب و کار آنلاین غذا بهتر است در یک زمینه تخصصی شروع به کار کنید و ما کسب و کار خود را گسترش دهید. اینگونه ابتدا مشتریان ثابت پیدا خواهید کرد و سپس کسب و کار شما گسترش خواهد یافت.


• تهیه غذا مجالس و فینگر فود ها
می توانید پذیرایی مجالس را به عهده بگیرید. مثلا، فینگر فود ها یا غذاهای لقمه ای آماده کنید و به صورت اینترنتی به فروش بگذارید. هرچه در تزیین این نوع غذاها ظرافت و خلاقیت به کار ببرید، فروش بهتری نیز خواهید داشت.


• غذاهای پرطرفدار
امروزه مردم به دلیل مشغله زیاد به فست فود ها روی آورده اند. پخت و فروش این نوع غذاها به ویژه اگر مواد غذایی با کیفیت و خانگی به کار ببرید، انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. علاوه بر فست فود ها، برخی غذاها مانند انواع آش و سوپ در میان مردم محبوبیت بیشتری دارند. تهیه این نوع غذاها نیز گزینه خوبی برای فروش آنلاین است.


• غذاهای خاص و محلی
میدانیم که هر فرهنگ و منطقه ای در ایران غذای مخصوص خود را دارد؛ شما حتی می توانید غذای کشورهای دیگر را نیز تهیه کنید. از آنجایی که اکثر مردم مشتاق هستند که مزه های جدید را امتحان کنند، تهیه این نوع غذاها سودآور خواهد بود. برای مثال در خیابان مرداویج اصفهان یک فست فودی موفق با ایده پخت غذاهای خارجی مانند ساندویچ های لبنانی، در این زمینه فروش خوبی داشته است.


• مواد غذایی رژیمی برای افراد خاص
حتما میدانید که اضافه وزن و کالری زیاد غذاها یکی از دغدغه این روزهای مردم شده است. پخت غذاهای رژیمی و سالم و یا غذاهای مخصوص افرادی که آلرژی دارند نیز یکی دیگر از ایده های کسب و کار در زمینه فروش آنلاین خوراکی است. برخی از رستوران ها با ارائه منویی با غذاهای رژیمی که زیر نظر پزشک تغذیه آماده شده است، توانسته اند محبوبیت خاصی در میان مردم پیدا کنند و فروش خوبی داشته باشند.


• تهیه غذای شرکت ها و ارگان ها و پاساژهای بزرگ
بسیاری از شرکت ها وارگان ها، به دنبال یک رستورانی هستند که غذای کارکنان آن ها را تامین کند. حال اگر این غذا خانگی باشد و با بهترین مواد تهیه شده باشد، در میان این قشر پرطرفدار خواهد بود. چرا که با حذف واسطه ها قیمت تمام شده غذا نیز برای مدیر ارگان یا شرکت ارزانتر تمام می شود.


• پخت انواع کیک، شیرینی و دسر
این نوع خوراکی ها متنوع بوده و علاوه بر پخت و فروش شیرینی های ایرانی، می توانید دسر کشورهای مختلف را تهیه کنید و به صورت آنلاین بفروشید. شما می توانید با پخت شیرینی و یا شکلات های زیبا و متناسب با اعیاد و مناسبت های خاص فروش خود را افزایش دهید.

راه اندازی کسب و کار آنلاین غذا در الو سی ام اس

خرید فروشگاه اینترنتی آماده
با خرید سایت فروشگاهی آماده یا یک فروشگاه ساز آماده، شما می توانید فروش آنلاین خود را با کمترین هزینه شروع کنید. فروش در این فضا مانند اینستاگرام معایب و مزایایی دارد که در ادامه با آن آشنا می شویم.

مزایای راه اندازی فروشگاه اینترنتی غذا
• پرداخت از درگاه بانکی
فروش در یک وب سایت، این امکان را برای مشتریان فراهم می کند که به آسانی از طریق درگاه بانک های مختلف هزینه را پرداخت کنند.


• امکان به روزرسانی آسان محصولات
در یک فروشگاه اینترنتی محصولات پیوسته از جهات مختلف در حال تغییر هستند. این تغییرات در این فضا به آسانی قابل اجرا بوده و از طرفی مشتریان نیز این تغییر را می توانند ببینند. حتی در بسیاری از فروشگاه ساز ها تغییر گروهی قیمت محصولات از طریق اکسل وجود دارد.


• دسته بندی دقیق محصولات
هر فروشگاهی می تواند محصولات خود را در دسته های مرتبط، دسته بندی کند. داشتن منویی از این دسته بندی ها، خرید را برای مشتریان آسان می کند. با توجه به اینکه دیجی کالا طیف وسیعی از دسته بندی ها را پوشش می دهد برای راحتی کاربران خود از مگامنو استفاده می کند.


• امکان جستجو پیشرفته محصولات
مشتریان با جستجوی نام و یا برند محصول مورد نظر می توانند به آسانی آن را پیدا کنند.


• کاهش خطر فیلتر شدن فروشگاه اینترنتی
شبکه های اجتماعی خارجی بیشتر در معرض فیلتر شدن هستند؛ ولی وب سایت فروشگاهی اگر مطابق با قوانین باشد، خطر فیلتر شدن شما را تهدید نخواهد کرد.

راه اندازی کسب و کار آنلاین غذا در الو سی ام اس

معایب وب سایت فروشگاهی غذا
• برای شناخته شدن نیازمند تلاش بیشتری هستید
برای شناخته شدن یک وب سایت فروشگاهی، شما باید کمی صبور باشید. علاوه براین محتوا، ظاهر و خدمات یک وب سایت نیز در اعتبار و شهرت آن بسیار موثر است. بنابراین باید پیوسته در به روز کردن سایت خود تلاش کنید و با انجام تکنیک های ساده سئو، جایگاه آن را بالا ببرید. اگر می خواهید تکنیک های ساده سئو را یاد بگیرید به مقاله زیر مراجعه کنید.


• نیاز به هزینه اولیه
برای یک وب سایت فروشگاهی، شما نیازمند صرف یک هزینه اولیه هستید. البته این هزینه بستگی به نوع فروشگاه شما دارد. اگر می خواهید با صرف هزینه کمتر شروع به کار کنید، می توانید از فروشگاه ساز آماده استفاده کنید. ضمن اینکه کار کردن با فروشگاه ساز برای همه آسان است. در غیر اینصورت باید برای طراحی یک وب سایت فروشگاهی اختصاصی هزینه بیشتری پرداخت کنید.

فروش در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام
اینستاگرام برای شروع کار شما گزینه مناسبی خواهد بود ولی با افزایش مشتریان، اکتفا کردن به این فضا کافی نیست.

راه اندازی کسب و کار آنلاین غذا در الو سی ام اس


مزایای فروش در اینستاگرام
فروش غذای خانگی در بستر اینستاگرام، مزایایی دارد که عبارتند از:


• استفاده از آن رایگان است
همانطور که گفتیم این فضا برای شروع کار شما بهترین گزینه است، زیرا بدون صرف هزینه می توانید کسب و کار خود را شروع کنید.


• کارکردن با آن آسان است
هرکسی کارکردن با موبایل هوشمند را بلد باشد، میتواند به راحتی در این فضا پست های خود را به اشتراک بگذارد.


• احتمال بالای دیده شدن
اگر بازاریابی و تکنیک های کار با اینستاگرام را بلد باشید، می توانید به خوبی در این فضا دیده شوید

راه اندازی کسب و کار آنلاین غذا در الو سی ام اس

معایب فروش اینترنتی در اینستاگرام
• امکان فیلتر شدن
حتما شما هم خبر فیلتر شدن اینستاگرام را شنیده اید، این خبر گاهی تایید و گاهی تکذیب می‌شود. با وجود این شرایط، کسب و کار ما هر لحظه در خطر است. کافیست چند روز این برنامه از دسترس خارج شود، آنگاه کسب و کار شما نیز از بین می رود. پس فضای امنی برای اشتغال نخواهد بود.


• عدم امکان پرداخت آنلاین
یکی از معایب دیگر این برنامه، عدم اتصال به درگاه بانکی است. همین امر علاوه بر افزایش خطا در محاسبات شما، برای مشتریان نیز فرایندی وقت گیر و سخت خواهد بود.


• عدم امکان به روزرسانی محصولات
اگر محصولی نیاز به تغییر داشته باشد، این کار به آسانی قابل انجام نیست، و نیازمند فرایندی وقت گیر و سخت است.


• محصولات دسته بندی ندارند
زمانیکه محصولات دسته بندی شده باشند، مشتریان به آسانی می‌توانند محصولات مورد نظر خود را پیدا کنند. عدم امکان دسته بندی در اینستاگرام، پیدا کردن محصول در حجم عظیمی از پست ها را برای مشتریان سخت کرده است.

راه اندازی کسب و کار آنلاین غذا در الو سی ام اس

فروش در سایت های دیگر
یکی از روش های فروش غذاهای خانگی در اینترنت، فروش در سایت های دیگر است. وب سایت هایی وجود دارند که به ازای دریافت کمیسیون ناچیزی، یک بستر فروش در اختیار شما قرار می دهند. در واقع شما در سایت دیگری یک غرفه برای فروش محصولات خود با مدیریت مجزا خواهید داشت. به این نوع از وب سایت ها، مارکت پلیس گفته می شود.
اما همانطور که گفتیم شما به ازای فروش در این وب سایت ها باید هزینه ای را به مدیر سایت پرداخت کنید؛ این هزینه در طولانی مدت می تواند سبب کاهش سود شما شود. به عنوان مثال وب سایت باسلام یکی از مارکت پلیس های معروف در ایران است که در زمینه فروش محصولات غذایی خانگی نیز فعالیت می کند.
اما ما به شما پیشنهاد می کنیم، خودتان یک مارکت پلیس طراحی کرده و دیگران را جذب کنید. با این کار نه تنها برای خود یک وب سایت راه اندازی کرده اید، بلکه از فروش دیگران نیز سود خواهید کرد.

راه اندازی کسب و کار آنلاین غذا در الو سی ام اس

چند پیشنهاد پولساز در راه اندازی کسب و کار آنلاین غذا
شما در کنار تهیه و فروش غذا می توانید فعالیت های زیر را نیز برای افزایش درآمد خود انجام دهید:


• بسته بندی شیک محصولات غذایی
بسته بندی شیک و البته با رعایت نکات بهداشتی یکی از کارهایی است که در کنار آشپزی می توانید انجام دهید. شاید بپرسید بسته بندی چه نوع مواد غذایی؟ برای مثال بازار شکلات های خاص و خارجی که میتوانید خودتان درست کنید و یا به صورت عمده خریداری کنید، در میان مردم داغ است. اکثر مردم به عنوان هدیه از این شکلات ها استفاده می کنند، بنابراین بسته بندی شیک و زیبا در فروش آن ها موثر خواهد بود.


• فروش میوه و سبزی خشک، محصولات ارگانیک
بسیاری از بانوان شاغل به دلیل مشغله زیاد، به خرید آنلاین مواد اولیه غذایی مانند رب و سبزی های معطر و خشک رو آورده اند. از آنجاییکه ارگانیک بودن این محصولات مهم است، فروش آنلاین این نوع خوراکی ها با تاکید بر خانگی بودنشان گزینه خوبی برای کسب و کار خواهد بود.


• تهیه فیلم آموزشی آشپزی
کافی است پخت غذایی را بلد نباشید، تنها با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت به راحتی دستور پخت آن را پیدا خواهید کرد. تهیه ویدیوهای آموزشی با کیفیت در زمینه پخت انواع غذاها و خوراکی ها بازدید بالایی در اینترنت خواهد داشت. هرچه بازدید ویدیوهای شما افزایش یابد، می توانید با تبلیغات در ویدیوهای خود نیز، کسب درآمد کنید.


• پذیرش خدمات پذیرایی مجلس ها
زمانی که شما خدمات برگزاری یک مجلس را می پذیرید، به راحتی می توانید غذایی که تهیه می کنید مثل فینگر فود ها یا انواع کیک ها را در مهمانی استفاده کنید و اگر اینکار به خوبی انجام دهید، مطمئن باشید از همان مهمانی چند نفر مشتری پیدا خواهید کرد!

به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *