آموزش احراز هویت اشخاص حقیقی در ایرنیک

احراز هویت ایرنیک در الو سی ام اس

ایرنیک طی اطلاعیه‌ای در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۱ اعلام کرد که تمام حساب‌های کاربری ایجاد شده در ایرنیک باید احراز هویت شوند.احراز هویت جزو مباحثی است که در شبکه های کامپیوتری، سیستم های توزیع شده و تمامی موجودیت های وابسته به اینترنت بسیار راجع به آن شنیده می شود. در دنیای امروز ورود و خروج اطلاعات اشخاص، شرکت ها و سازمان ها در بستر اینترنت با چالش های فراوانی مواجه شده است که یکی از این چالش ها راستی آزمایی اطلاعات است. در این اطلاعیه گفته شده است که از ابتدای سال ۱۴۰۲، کلیه درخواست‌های مرتبط با دامنه ir فقط از طریق شناسه‌های کاربری که احراز هویت شده‌اند قابل پذیرش خواهد بود و به هیچ یک از درخواست‌های ارسالی (اعم از ثبت، تمدید، لغو، انتقال و نظایر آن) در شناسه‌های کاربری فعلی ترتیب رسیدگی نخواهد شد.


نکات مهم احراز هویت
در رابطه با ضروری بودن احراز هویت برای مالکان دامنه‌های ir لازم است که در اسرع وقت جهت احراز هویت اقدام کنید.
پیش از شروع مراحل، لازم است نکات قابل توجهی که در ایرنیک به آن‌ها اشاره شده‌است را مطالعه کنید:

  1. اگر کاربر دارای بیش از یک شناسه کاربری در سامانه ثبت دامنه است، احراز هویت فقط برای یک شناسه به عنوان شناسه اصلی ایشان باید صورت گیرد. کلیه شناسه‌های کاربری صاحبان دامنه به یک شناسه منتقل خواهد شد.اگر که فاقد شناسه کاربری در سامانه ثبت دامنه هستید، ابتدا باید نسبت به ساخت شناسه کاربری اقدام نمایید.
  2. اطلاعات خواسته شده در هر مرحله باید به صورت کامل و منطبق با اسناد هویتی (کارت ملی و شناسنامه) تکمیل شود.
  3. مسئولیت وارد کردن اطلاعات هویتی نادرست، برعهده کاربر بوده و در صورت احراز تخلف کاربر در این رابطه، مرکز ثبت دامنه حق دارد از ارائه خدمات به کاربر خودداری نماید.
  4. این احراز هویت صرفاً برای اشخاص حقیقی ایرانی و صاحب دامنه که در سامانه ثبت دامنه اطلاعات آن‌ها موجود است امکان‌پذیر خواهد بود.
  5. احراز هویت در سه مرحله که شامل تأیید ایمیل، تایید اطلاعات هویتی کاربر، و تأیید شماره همراه کاربر است انجام می‌شود. صحت این اطلاعات از طریق سامانه‌های مربوطه استعلام می شود.

چگونه نسبت به احراز هویت اقدام کنیم؟
برای شروع لازم است تا وارد verify.nic.ir شناسه ایرنیک (یا ایمیل) خود را به همراه رمزعبور پنل ایرنیک خود وارد کنید.

ایرنیک با الو سی ام اس


پس از ورود به پنل احراز هویت، بر روی “شروع فرایند احراز هویت” کلیک کنید. پس از کلیک بر روی این گزینه، فرآیند احراز هویت شروع می‌شود.

ایرنیک با الو سی ام اس


اولین مرحله از احراز هویت ایرنیک، تایید ایمیلی است که هنگام ساخت شناسه ایرنیک وارد کرده‌اید. پس بر روی “درخواست کد تاییدیه ایمیل” کلیک کنید تا کد تاییدی به ایمیل ثبت شده ارسال شود.

ایرنیک با الو سی ام اس


پس از کلیک، پیامی مبنی بر: “لینک جدید تاییدیه ایمیل برای شما ارسال شد” مشاهده می‌شود. ایمیلی همراه با لینک فعالسازی برای شما ارسال می‌شود.

ایرنیک با الو سی ام اس


نمونه ایمیل ارسال شده توسط ایرنیک به شکل زیر است.

با کلیک بر روی “تایید ایمیل”، بار دیگر وارد بخش احراز هویت ایرنیک شده و مشاهده می‌کنید که ایمیل شما تایید شده است.

ایرنیک با الو سی ام اس


اگر که این ایمیل را مشاهده نمی‌کنید، لطفا بخش “Spam” را نیز بررسی کنید. اگر باز هم ایمیل یافت و مشاهده نشد، لطفا بار دیگر نسبت به درخواست ایمیل اقدام کنید.
نکته : هرازگاهی ممکن است که به صورت خودکار از سیستم احراز هویت خارج شده باشید. بنابراین لازم است تا پس از کلیک بر روی “تایید ایمیل”، بار دیگر شناسه ایرنیک و رمزعبور را وارد کنید. سپس با کلیک بر روی “شروع احراز هویت” مشاهده می‌کنید که ایمیل شما تایید شده است.

مرحله دوم: احراز هویت نام و مشخصات شخصی
در این مرحله احراز هویت نام و مشخصات شخصی شماست.
پس یک بار دیگر روی “شروع احراز هویت” کلیک کنید تا وارد این مرحله شوید.
مطمئن شوید که این اطلاعات کاملا دقیق و طبق کارت ملی شما باشد. پس از کلیک بر روی چک باکس “شیوه نامه ایرنیک را مطالعه کرده و با تمام مفاد آن موافق هستم”، بر روی “ثبت” کلیک کنید.
نکته: شیوه‌ نامه که توسط ایرنیک ارائه شده نیز بسیار مهم است پس حتما قبل از انجام احراز هویت آن را هم مطالعه نمایید.
شیوه نامه‌ای که چک باکس آن را انتخاب می‌کنید به شکل زیر است:

ایرنیک با الو سی ام اس
ایرنیک با الو سی ام اس


پس از تایید، وارد مرحله سوم می‌‌شویم:
مرحله سوم: تطبیق شماره موبایل

در این مرحله که مرحله آخر است لازم است تا شماره موبایل شما توسط ایرنیک و سامانه شاهکار تایید شود. توجه داشته باشید که لازم است شماره موبایل، به نام شخص شما (شخصی که مشخصات آن در مرحله قبل وارد شد) باشد. بنابراین لازم است تا در این مورد دقت کافی به عمل آید.

شیوه نامه ایرنیک برای مرحله سوم:

ایرنیک با الو سی ام اس

اول شماره موبایل خود را وارد و بر روی “ثبت شماره موبایل و ارسال کد” کلیک کنید. کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال می‌شود. پس از دریافت، کد را در کادر مربوطه وارد کرده و بر روی “تایید کد” کلیک کنید.

ایرنیک با الو سی ام اس

پس از وارد کردن کد، متن زیر نمایش داده می‌شود:

ایرنیک با الو سی ام اس

تبریک می گوییم! مشاهده این متن به منزله تایید و تکمیل احراز هویت شما است.

امیدوارم با این مقاله نحوه احراز هویت ایرنیک را کامل متوجه شده باشید.

به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *