نمونه‌هایی از خلق هنر با هوش مصنوعی

زمانی از هنر هوش مصنوعی به‌عنوان هویت رفتارهای هوشمندانه است. یک ابزار مصنوعی یاد می شد اما امروز به یک اصطلاح عمومی‌تر پذیرفته شده که محاسبات هوشمندانه و ترکیبی (مرکب از مواد مصنوعی) را شامل می‌شود.
مهندسی دانش، یادگیری ماشین دو بخش اصلی هوش مصنوعی را تشکیل می‌دهد. مهندسی دانش بخش بزرگی از پژوهش‌های مورد نیاز هوش مصنوعی را تشکیل می‌دهد. ماشین‌ها در صورتی می‌توانند مانند انسان‌ها رفتار کنند که اطلاعات فراوانی از جهان اطراف خود داشته باشند. یادگیری ماشین نیز یکی دیگر از بخش‌های اصلی هوش مصنوعی است. آموزش به ماشین به شکل‌های گوناگونی دسته بندی شده است که ساده‌ترین راه است.برای یادگیری ماشین روش «آزمون و خطا» است.

گسترش علم سال‌هاست پای فناوری را به عرصه‌هایی باز کرده که پیشتر نمی‌شد .سنخیت قابل توجهی با علم برای آنها قائل شد؛ هوش مصنوعی یکی از همین فناوری هاست که ورودش کم شگفتی نیافریده است. هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) یا AI فناوری و شاخه‌ای در علوم رایانه است که به مطالعه و توسعه نرم‌افزار و دستگاه‌های هوشمند می‌پردازد. در مجموعه مطالبی می‌کوشیم تنها گوشه‌ای از تاثیر فناوری هوش مصنوعی را در دنیا کشف کنیم و بدانیم چگونه از قابلیت‌های عظیم الگوریتم‌های آموزش ماشین بهره گرفته می‌شود، تاکنون دو شماره از این مطالب منتشر شده و شماره سوم را در مورد خدمات هوش مصنوعی در خدمت خلق آثار هنری می خوانیم.

امروز هوش مصنوعی از مرحله خلق اثر هنری تا تخمین ارزش یا بازآفرینی آن با بسیاری فعالیت‌های مرتبط با هنر آمیخته است. امروز الگوریتم‌ها می‌توانند در سرودن شعر، خلق موسیقی و تابلوی نقاشی وارد شده و اثری را بیافرینند.

هوش مصنوعی در خدمت خلق اثر

سه فرانسوی از مجموعه «ابویس» (Obvious) که هدف اعضای آن کار روی هوش مصنوعی است، سال گذشته میلادی توانستند یک هنر نقاشی پرتره را به کمک این فناوری خلق کنند. این نقاشی پرتره مردی متعلق به قرن ۱۸ بود که از بررسی اشتراکات ۱۵ هزار پرتره متعلق به قرن ۱۶ تا ۲۰ میلادی به تصویر درآمد. این نقاشی در حراجی ۲۵ اکتبر ۲۰۱۸ (۳ آبان ۹۷) در حراجی کریستیز (Christie’s ) در نیویورک ۴۳۲ هزار و ۵۰۰ دلار چکش خورد.

در پایین تابلو نیز به جای امضا، الگوریتم مورد استفاده در خلق تابلو به چشم می خورد. ابویس از تعدادی دوست، هنرمند و پژوهشگر علاقه‌مند به مقوله هوش مصنوعی تشکیل شده است و یکی از اهداف آنان توضیح دستاوردهای این فناوری در زمینه هنر است. این گروه کشف شبکه‌های متقابل در یادگیری ماشینی را یکی از امکان‌های آزمودن این مساله می‌داند که آیا می‌توان مقوله خلاقیت را برای ماشین تعریف کرد.

اصول استفاده از هوش مصنوعی برای هنرمندان

اصل اول: افراد بر خروجی کار اولویت دارند.

مهمترین مسئله ارائه واقعیت است.
تصاویر روایتگر داستان افراد است. نباید با هوش مصنوعی برای فاصله گرفتن از مردم واقعی یا تسخیر داستان انسانها استفاده کرد. به تازگی نمونه‌هایی مانند «شودو» را دیده‌ایم. شودو مدل سیاه‌پوستی است که سفیدپوست بیست و هشت ساله‌ای به کمک هوش مصنوعی آن را تولید کرده است.

هم‌چنین، برند لیوایز Levi’s برای مجسم کردن شعار تبلیغاتی «تفاوت‌ها را ببینیم» به هنگام خرید آنلاین، از تصاویر هوش مصنوعی استفاده کرده‌است. این مثال‌ها، نشانگر دنیایی هستند که در آن جایی برای استفاده از تصاویر واقعی نیست. درحالیکه، بهتر است از هوش مصنوعی برای ایجاد تصاویر و کانسپت‌های نمونه استفاده کنیم.

اصل دو: ایده بگیرید، اما کپی نکنید.

کپی کردن از آثار دیگران شرافتمندانه نیست.

ما از سبک دیگران در طراحی هایمان الهام میگیریم. اما هیچگاه نباید از کار یک هنر هنرمند، عکاس، فیلم‌ساز یا هر فرد خلاق دیگری برای ایجاد تصاویر در هوش مصنوعی استفاده کنیم. مگر آنکه هدف از این کار قدردانی و ادای احترام به کار آن‌ها باشد و مخاطبان به راحتی متوجه منبع ایده شوند.

اصل سه: در استفاده از هوش مصنوعی شفاف باشید.

اگر از هوش مصنوعی برای گرفتن خروجی کار استفاده می کنید، حتما به آن اشاره کنید.

شفافیت و مسئولیت‌پذیری در مورد استفاده از هوش مصنوعی به ایجاد اعتماد بین هنرمندان و کاربران کمک می‌کند. آن بخش از کار که به کمک هوش مصنوعی پیش رفته است باید مشخص باشد. به‌ویژه زمانی که یکی از بخش‌های اصلی فرآیند کار باشد.

مخاطبین همچنان نسبت به میزان استفاده از هوش مصنوعی نگران هستند. سازمان عفو بین‌الملل اخیراً به دلیل استفاده از تصاویر ایجاد شده است. توسط هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی در مورد نقض حقوق بشر در کلمبیا مورد انتقاد قرار گرفت. حتی با وجود گنجاندن متنی که نشان می‌داد این تصاویر با هوش مصنوعی تولید شده بودند و ارائه این استدلال که انگیزه خلق آنها محافظت از معترضان در برابر مجازات‌های احتمالی دولتی بوده اس.، این تصاویر باز هم عموم مردم را گمراه کرد. ما همچنان به ارائه تعریف‌های به روز شده از موارد قابل قبول و غیر قابل قبول در استفاده از هوش مصنوعی ادامه خواهیم داد. شفاف بودن همچنان عنصر کلیدی کار ما خواهد بود.

اصل چهاربا هوش مصنوعی خلاقیت خود را تقویت کنید، آن‌را نکشید.

ما باور داریم که هوش مصنوعی در خدمت خلاقیت انسان است.

هوش مصنوعی ابزاری عالی برای پر کردن صفحه‌ای خالی و تجسم بخشیدن به ایده‌های نوپا است. که البته این تنها بخشی از فرآیند کار خلاقانه است. با آگاهی نسبت به فرصت‌ها و کارایی‌های هوش مصنوعی و هم چنین محدودیت‌های آن، خود را متعهد به ادامه دادن کار با طیف وسیعی از انسان‌های خلاق و بازتعریف رابطه خود با آنان می‌دانیم. اینها برای این است که بتوانیم نیروی خود را صرف آن نوعی از اندیشیدن کنیم که تنها انسان‌ها می‌توانند آن را انجام دهند. تنها نبوغ بشر است که جریان خلاقیت را به پیش می‌برد و اثری اصیل و متمایز را خلق می‌کند.

اصل پنج: نگاه متعصبانه هوش مصنوعی و تلاش ما برای غلبه بر آن

هیچ‌وقت هر چه هوش مصنوعی به ما ‌می‌دهد را همان گونه که هست نپذیرید.

هوش مصنوعی در حال حاضر تنها می‌تواند با آنچه از قبل وجود داشته کار‌کند. با یک جستجوی ساده نیز می‌توان موارد بسیاری از نگاه متعصبانه در مجموعه داده‌های مورد استفاده هوش مصنوعی را پیدا کرد. برای مثال، اگر هوش مصنوعی به حال خود رها شود، مدیران عامل و مدیران خلاقیت شرکت‌ها را تنها در قالب مردان سفیدپوست به تصویر می‌کشد. چون هوش مصنوعی هنوز نمی‌تواند از یک حد مشخص فراتر برود. این تکنولوژی نمی تواند برای بهتر کردن وضعیت موجود کاری انجام بدهد. تنها ما هستیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم. این وظیفه ماست که با رسیدن به شناختی عمیق از این فناوری‌ها و با تلاش برای غلبه بر تعصبات و کاستی‌های خود، تغییر ایجاد کنیم. ما باید برای رسیدن به یک چشم‌انداز انسانی همراه با تنوع بیشتر و فراگیرتر فرایند استفاده از این ابزارها را تصحیح کنیم.

اصل شش: برای محافظت از خود احتیاط کنید.

تنها احمق‌ها عجولانه دست به کار می شوند.

مثل بقیه و با هیجان به استقبال از فرصت‌ها و توانایی‌های هوش مصنوعی بروید. در عین حال مراقب باشید که جانب احتیاط را از دست ندهید. چالش‌هایی مانند نگاه متعصبانه به توانایی های هوش مصنوعی از دید متفاوت است. مسائل مربوط به حقوق مالکیت معنوی، امنیت داده‌ها و حریم خصوصی از جمله مواردی هستند .که می‌توانند باعث ایجاد مشکلات جدی برای برندها شوند. متعهد شوید تا همواره با تلاش برای کسب آگاهی کامل، از مشتریان خود محافظت کنید

به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *