با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، گوگل می تواند.بازاریابی کلیکی یا هر تبلیغ دیگر را به صورت خودکار و هدفمند به مخاطب هدف و کاربرانی که به آن تبلیغ نیاز دارند، نمایش دهد. این کار از طریق یادگیری هوش مصنوعی گوگل امکان پذیر است. روزانه میلیون‎ ها کاربر از گوگل استفاده می کنند.

آغاز هوش مصنوعی و ورود آن در بازاریابی

مفهوم هوش مصنوعی حدود ۷۰ سال پیش با این سوال آلن تورینگ شروع شد: «آیا ماشین‌ها می‌توانند فکر کنند؟» از آن موقع تا به امروز هوش مصنوعی پیشرفت‌های فراوانی کرده. و حالا کم‌کم دارد زندگی انسان‌ها را به کلی دگرگون می‌کند.

پیشرفت‌های اخیر هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال و ارائه‌شدن محصولاتی که با فناوری AI توسعه یافته‌اند، می‌تواند برای همیشه مسیر بازاریابی و تبلیغات آنلاین را به همراه داشته باشد. در ادامه به بررسی بعضی از کارکردهای هوش مصنوعی در بازاریاب پرداخته‌ایم.

بازاریابی در هوش مصنوعی

بهبود تجربه‌ی کاربری با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی قادر است اطلاعات را جمع‌آوری و تحلیل کند و با بررسی آن‌ها، تجربه‌ی کاربری منحصر‌به‌فردی برای هر شخص تولید نماید.

شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام از این قابلیت استفاده می‌کنند تا مطالبی را به شما نشان دهند که احتمالا به آن‌ها علاقه‌ی بیشتری دارید. به همین ترتیب، تبلیغات مرتبط‌تری هم برای شما به نمایش می‌گذارند.

یکی دیگر از موارد استفاده‌ی هوش مصنوعی، طراحی صفحه‌ی اصلی وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین مخصوص هر کاربر است.

در واقع شرکت‌ها با این کار این حس را به شما منتقل می‌کنند. که برندشان به‌صورت ویژه برای شما ساخته شده است. هر کاربر با توجه به علایقش مطالبی را در صفحه‌ی اول می‌بیند که برایش جالب‌تر است، و به این ترتیب، احتمال تعاملش با مطالب، یا خرید از آن فروشگاه اینترنتی بیشتر می‌شود.

از جمله‌ی جدیدترین کاربردهای تکنولوژی هوش مصنوعی، امکان تست محصول به‌صورت واقعیت افزوده است. در حال حاضر اپلیکیشن‌هایی هستند که به شما اجازه می‌دهند لباسی را به‌صورت مجازی پرو کنید، یا چند تکه لباس را در کنار هم قرار دهید و ببینید با هم تناسب دارند یا نه.

به این ترتیب، انتخاب محصول برای کاربران ساده‌تر می‌شود و از طرف دیگر احتمال بازگشت محصول یا نارضایتی مشتری پایین می‌آید.

سیستم پیش‌بینی رفتار کاربر با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی قادر به بررسی رفتار انسان و یادگیری از آن است. در نتیجه، با تحلیل داده‌های قبلی می‌تواند رفتار انسان را پیش‌بینی کند.

یکی از کاربردهای این موضوع در موتورهای جستجوست. حتما برای شما پیش آمده که در حال جستجوی عبارتی در گوگل بوده‌اید، و ادامه‌ی آن را گوگل پیش‌بینی کرده است.

یکی دیگر از موارد استفاده‌ی این ویژگی، در موتورهای پیشنهاددهنده (Recommendation) است. این برنامه‌های کامپیوتری با تحلیل رفتار کاربران، الگوهای مشابه را کشف می‌کنند و می‌توانند حدس بزند کاربران مختلف به چه چیزهایی علاقه دارند و همان‌ را به آن‌ها پیشنهاد دهند.

تبلیغات هدفمندتر، از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی

با کمک پلتفرم‌های مدیریت داده (DMP)، الگوریتم‌های هوش مصنوعی این امکان را ایجاد کرده‌اند که داده‌های بزرگ (Big Data) تحلیل شوند.

شرکت‌های تبلیغاتی با استفاده از آن داده‌ها، تبلیغاتی را به‌صورت اتوماتیک تولید کنند. و آنها را به کاربرانی نمایش دهند که بیشترین جذابیت را برایشان دارد.

برای مثال، با هر کلیک شما بر روی یک مطلب، یا حتی میزان زمانی که در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف می‌گذرانید، گوگل یاد می‌گیرد که شما به چه چیزهایی علاقه‌مندید و در برابر چه نوع تبلیغاتی واکنش نشان می‌دهید.

Google AdWords نیز با استفاده از هوش مصنوعی الگوریتمی را به کار می‌بندد. که کاربران کمترین هزینه را به ازای هر خرید مشتری بپردازند.

تولید محتوا با هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی، امکان تولید محتوا به‌صورت اتوماتیک را ایجاد کرده است. وب‌سایت‌های خبری از این فناوری برای تولید متن اخبار ساده، نظیر تغییرات در بازار بورس و همچنین نتایج مسابقات ورزشی استفاده می‌کنند.

آسوشیتدپرس، یاهو و وب‌سایت‌های دیگر، مدت‌هاست که این روش را برای کاهش هزینه‌ی تولید محتوای خود به‌کار می‌بندند.

احتمال خیلی زیادی وجود دارد که شما پیش از این متن‌های تولید شده. توسط ماشین‌ها را خوانده باشید، اما متوجه نشده باشید که نویسنده‌ی آن‌ها انسان نبوده است.

حالا با پیشرفت این تکنولوژی، ربات‌ها قادر شده‌اند مطالب طولانی‌تر و معنی‌دارتری هم تولید کنند. اکانت‌هایی در اینستاگرام، توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که تولید محتوا و مدیریت صفحه‌ی آن‌ها، کاملا توسط ربات انجام می‌شود. در بسیاری از موارد این موضوع تا مدت‌ها مخفی باقی می‌ماند و کاربران متوجه‌اش نمی‌شوند.

یکی از موانعی که باعث می‌شود این تکنولوژی هنوز به‌صورت فراگیر استفاده نشود، تولید اخبار دروغ (Fake News) توسط ماشین‌هاست.

ماشین‌ها رفتار انسان‌ها را تقلید می‌کنند و اگر کاملا از کنترل انسان‌ها خارج شوند. ممکن است برای جلب توجه کاربران دست به تولید اخبار دروغ جنجالی بزنند.

در حال حاضر، بعضی شرکت‌ها روی تکنولوژی تشخیص متون تولید شده توسط انسان یا ماشین سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا از چنین اتفاق‌هایی جلوگیری کنند.

خدمات مشتریان

یکی از نیازهای دائمی پلتفرم‌های آنلاین، پاسخ‌گویی سریع و راه‌گشا به سوالات مشتریان و کاربران است. ربات‌های گفتگوی آنلاین به حدی پیشرفت کرده‌اند که به کاربران احساس گفتگو با یک انسان را می‌دهند.

آن‌ها با تحلیل گفتگوهای واقعی قادرند پاسخ سوالات مشتریان را به طرز کاملا هوشمندانه و سریع بدهند. و تمام طول شبانه‌روز در دسترس هستند. از آن‌جا که این ربات‌ها دائم در حال یادگیری هستند، از تجربیات گذشته‌ی خود و واکنش کاربران مرتب بازخورد می‌گیرند و خود را بهبود می‌دهند.

از این فناوری برای تبلیغات نیز استفاده می‌شود. برای مثال، ربات چت فیسبوک، قادر به ارسال تبلیغات هوشمند برای کاربران است.

Chat GBT و کاربرد آن در بازاریابی

چت جی‌پی‌تی (Chat GBT) که محصول شرکت OpenAI است، در ماه‌های اخیر توجه بسیاری به خود جلب کرده است. به عقیده‌ی بسیاری، این محصول می‌تواند آینده بازاریابی محتوایی را برای همیشه تغییر دهد.

بازاریابی در هوش مصنوعی

پچت جی‌بی‌تی یک ربات چت است که می‌تواند به سوالات پیچیده در حوزه‌های مختلف، پاسخ دقیق دهد. این محصول از شرکت OpenAI در زمینه‌های متعددی مانند ریاضی، فیزیک و برنامه‌نویسی.پاسخ دقیق ارائه می‌دهد و قابلیت‌های دیگری مانند تولید محتوای متنی نیز دارد.

شرکت‌های معروفی نیز در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از این محصول‌اند. اخیرا شرکت بازفید اعمال کرده است که می‌خواهد از این محصول در جهت تولید محتوا استفاده کند.

به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *