کسب و کار یکی از راه های ایجاد درآمد، خودباوری، خلاقیت و ارزش برای خود و جامعه است. اما شروع کسب و کار نیاز به ایده ای دارد که جذاب، منحصر به فرد، قابل اجرا و پر بازده باشد. ایده پردازی برای شروع کسب و کار یک مهارت است که می توان با تمرین و تکنیک های مختلف بهبود داد.
راه اول: چیزهایی که شما را اذیت می کنند کدامند؟
این راه به شما کمک می کند که مشکلات و نیازهای خود و دیگران را شناسایی کنید. شاید شما با چیزهایی مواجه شوید که بهبود یافتن یا حل شدن نیاز دارند. مثلاً شما ممکن است با ترافیک، تاخیر، کیفیت پایین، قیمت بالا، عدم دسترسی، عدم امنیت و غیره مشکل داشته باشید. این مشکلات می توانند فرصت هایی برای ایجاد راه حل های جدید و خلاقانه باشند.
راه دوم: چه چیزهایی حال شما را خوب می کنند؟
این راه به شما کمک می کند که علایق و اهداف خود را پیدا کنید. شاید شما چیزهایی را دوست داشته باشید که به شما انرژی، شادی، آرامش، اعتماد به نفس و غیره می دهند. مثلاً شما ممکن است علاقه مند به ورزش، موسیقی، هنر، طبیعت، کتاب، بازی و غیره باشید. این علایق می توانند منبع الهام برای ایجاد کسب و کارهایی باشند که به شما و دیگران لذت ببرید.
راه سوم: از خودتان بپرسید چه چیز جدیدی در راه است؟
این راه به شما کمک می کند که روند ها و فناوری های جدید را دنبال کنید. شاید شما با چیزهایی آشنا شوید که در حال تغییر یا ایجاد شدن هستند. مثلاً شما ممکن است با اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، پرینتر سه بعدی، انرژی های تجدید پذیر و غیره آشنا باشید. این روند ها و فناوری ها می توانند فرصت هایی برای ایجاد کسب و کارهایی باشند که به نیازهای آینده پاسخ دهند.
راه چهارم: ایده های موجود را بهتر کنید.
این راه به شما کمک می کند که از کسب و کارهای دیگران الگو برداری کنید. شاید شما با کسب و کارهایی مواجه شوید که می توانند بهبود یافته یا تغییر کنند. مثلاً شما ممکن است با رستوران، فروشگاه، آموزشگاه، بانک، تاکسی و غیره مواجه شوید. این کسب و کارها می توانند فرصت هایی برای ایجاد کسب و کارهایی باشند که بهتر، سریعتر، ارزان تر، زیباتر، منحصر به فردتر و غیره باشند.
راه پنجم: با خریداران و مشتری های احتمالی صحبت کنید.
این راه به شما کمک می کند که بازار و مخاطبان خود را شناسایی کنید. شاید شما با افرادی مواجه شوید که نظرات، تجربیات، انتظارات، نارضایتی ها، پیشنهادات و غیره دارند. مثلاً شما ممکن است با دوستان، خانواده، همکاران، همسایه ها، مشتریان، فروشندگان و غیره صحبت کنید. این افراد می توانند فرصت هایی برای ایجاد کسب و کارهایی باشند که به مشکلات و نیازهای آنها پاسخ دهند.
راه ششم: مردم چه کلماتی را بیشتر در اینترنت جستجو می کنند؟
این راه به شما کمک می کند که علایق و رفتارهای مردم را بشناسید. شاید شما با کلمات و عباراتی مواجه شوید که بیشتر از دیگران در اینترنت جستجو می شوند. مثلاً شما ممکن است با کلماتی مانند کرونا، واکسن، کار از راه دور، آموزش آنلاین، بازاریابی دیجیتال، رژیم غذایی و غیره مواجه شوید. این کلمات می توانند فرصت هایی برای ایجاد کسب و کارهایی باشند که به علایق و رفتارهای مردم پاسخ دهند.
راه هفتم: بررسی نمونه های خارجی.
این راه به شما کمک می کند که از کسب و کارهای موفق در دنیا الهام بگیرید. شاید شما با کسب و کارهایی مواجه شوید که در کشورهای دیگر وجود دارند ولی در کشور شما نه. مثلاً شما ممکن است با کسب و کارهایی مانند آمازون، اوبر، نتفلیکس، ایر بی ان بی، اسپاتیفای و غیره مواجه شوید. این کسب و کارها می توانند فرصت هایی برای ایجاد کسب و کارهایی باشند که به بازار و فرهنگ کشور شما مناسب باشند. مثلاً شما ممکن است بتوانید یک پلتفرم خرید و فروش آنلاین، یک سرویس حمل و نقل هوشمند، یک سرویس پخش ویدیو و سریال، یک سرویس اجاره خانه و آپارتمان، یک سرویس پخش موسیقی و غیره راه اندازی کنید.
کلام آخر:
ایده پردازی برای شروع کسب و کار یک فرایند خلاقانه و جذاب است. شما می توانید با استفاده از راه هایی که بیان کردید، ایده هایی را پیدا کنید که به شما و دیگران ارزش افزوده بدهند. البته ایده پردازی تنها قدم اول است و برای راه اندازی کسب و کار باید به موارد دیگری مانند برنامه ریزی، تحقیق، تامین مالی، تبلیغات، اجرا و ارزیابی نیز توجه کنید.