طراحی گرافیک حوزه وسیعی است که رشته ها و تخصص های مختلفی را دربرمیگیرد. هر یک از این شاخه ها به مجموعه ای مهارت ها و دانش منحصر به فرد نیاز دارند تا طرح های موثری را ایجاد کنند که پیامی را منتقل کنند و واکنش احساسی را برانگیزند.
طراحی هویت بصری (Visual Identity Design)
هویت بصری بسیار شبیه هویت شخصیتی ما است. زمانی که در مورد هویت شخصیتی خود صحبت می کنیم، هر یک از ما ویژگی هایی داریم که ما را از دیگران متمایز می کنند. در واقع آن هویت و شخصیت ما است که فردیت خود را از طریق نحوه رفتار، صحبت کردن و حتی ظاهرمان بیان و حفظ میکند. به طور مشابه، هر کسب و کاری نیازمند شخصیتی خاص و متمایزکننده است تا بتواند در ذهن مخاطبان ماندگار شود.
کسب و کارهای مختلف از طریق طراحی اوراق اداری مانند کارت های تجاری، سربرگ ها، بروشورها و … شخصیت برند خود را به دنیا معرفی میکنند. این ابزار کاربردی در دنیای کسب و کار باعث تداعی تصویری خاص در ذهن کاربران می شود. در دنیای پرسرعت و رقابتی که مصرفکنندگان گزینههای بیشماری برای استفاده از خدمات و محصولات کسب و کارهای مختلف دارند، باید هوشمندانه عمل کنید و قدم هایتان را بر اساس یک استراتژی مشخص برای حضور دائمی در بازار به پیش بگیرید. بنابراین میتوان طراحی هویت بصری برند را یک راه حل کامل، همه جانبه و یکی از پیش نیازهای اصلی ساخت برند برای هر نوع کسب و کاری معرفی کرد.
طراحی تبلیغاتی و بازاریابی (Marketing & Advertising Graphic Design)
احتمالا یکی از آشناترین انواع طراحی گرافیک، طراحی تبلیغاتی باشد. این نوع طراحی به حدی برای مردم آشناست که قسمت قابل توجهی از مردم، طراحی گرافیک را همین نوع طراحی می دانند و از دیگر انواع طراحی گرافیک آگاه نیستند.
این نوع طراحی، متوجه قسمت تبلیغات و بازاریابی شرکت های بزرگ و کوچک است. در واقع جلوه اصلی و قیافه تبلیغات و برنامه های مارکتینگ یک شرکت با طراحی گرافیک معنا پیدا می کند. اهمیت این نوع از طراحی به حدی حیاتی است که اصلا، یک برنامه بازاریابی موفق با طراحی های گرافیکی هدفمند محقق می شود.
طراحی رابط کاربری (User Interface Graphic Design)
طراحی رابط کاربری قسمتی از طراحی گرافیک است که متوجه تعامل کاربر با یک بستر، مثل نمونه هایی که ذکر شد، می باشد. رابط کاربری (UI) چگونگی تعامل کاربر را با یک برنامه، اپلیکیشن، وبسایت، بازی و هر نوع صفحه دیگری تعیین می کند. اینکه جلوه و قیافه یک اپلیکیشن یا صفحات یک وبسایت چه شکلی باشند، کاربر چگونه با آن ها تعامل کند، چطور کاربر راحت تر بتواند با آنها تعامل کند، همه و همه در حوزه طراحی رابط کاربری یا طراحی ui می باشد.
طراحی حوزه نشر (Publication Graphic Design)
شاید بتوان گفت قدمت این نوع از انواع طراحی گرافیک، از بقیه شاخه ها بیشتر باشد. در واقع از زمانی که چاپ و نشر به یک صنعت تبدیل شد، این نوع از طراحی گرافیک خلق و گسترش پیدا کرد. طراحی حوزه نشر یا طراحی گرافیکی نشریات، قسمتی از طراحی گرافیک است که با حوزه چاپ، نشر، کتاب، روزنامه، کاتالوگ و … در ارتباط است.
طراحی موشن گرافیک (Motion Graphic Design)
اگر به یک طراحی گرافیک، حرکت و پویانمایی اضافه کنیم، تبدیل به موشن گرافی می شود. طراحی هایی مثل انیمیشن، صداگذاری، تایپوگرافی، ویدئو، اسلاید تصاویر و … که با حرکت همراه هستند، در این نوع از انواع طراحی گرافیک جای می گیرند.
طراحی موشن گرافی از جدیدترین شاخه های طراحی است. از زمانی که تلویزیون در خانه ها جای باز کرد این شاخه به شدت رشد کرد. از نمونه های رایج آن تبلیغات تلویزیونی بود. با رشد شبکه های اجتماعی و کسب و کار های آنلاین و دیجیتالی هم به کاربردن آن در تبلیغات و تولید محتوا بسیار بیشتر از قبل شد.
طراحی مبتنی بر تصویر سازی ( Art and illustration for Graphic Design)
این نوع از طراحی گرافیک در واقع شامل خلق و تصویرسازی مفاهیم و تصاویری است که متناسب با مسئله ای که طراح می خواهد حل کند، به وسیله او طراحی می شود. که خود شامل طراحی انواع مختلفی از تصاویر و محصولات می شود؛
سخن پایانی
طراحی گرافیک یک رشته گسترده با انواع مختلفی از شاخه ها و تخصص ها است. با توجه به توضیحات داده شده، هر یک از این شاخه ها راه های مختلفی برای بیان و ارتباط با کاربران و مخاطبان را در برمیگیرند که میتوان آنها را براساس نوع کار طراحی که بر روی آن تمرکز میکنند، دسته بندی کرد.