ارزش طول عمر مشتری یا متداولاً با مخفف CLV شناخته میشود. یک معیار است که نشان میدهد چه مقدار درآمد قابل انتظار از یک مشتری در طول مدت رابطه تجاری با او است. در واقع، CLV به یک کسب و کار کمک میکند تا بفهمد چقدر سودآوری از یک مشتری را میتواند انتظار داشته باشد. استفاده از این معیار به کسب و کارها این امکان را میدهد که مشتریانی که برای آنها اهمیت بیشتری دارند را شناسایی کنند.
CLV بالا نشان دهنده تناسب محصول با بازار، وفاداری مشتریان به برند و درآمد مکرر از آنها است. کسب و کارها با مداومت در رصد و بهینهسازی مستمر میتوانند ارزش طول عمر مشتری را بهبود بخشند . همچنین به دنبال رشد و پیشرفت باشند. برای دستیابی به این هدف، مهم است که تجربه مشتری را درک کرده . و همچنین بازخوردهای او را در تمام نقاط تماس اندازهگیری کنید. این کار به کسب و کار کمک میکند تا به طور دقیقتر از ارزشی که مشتری در طول عمر رابطه با آن دارد، آگاه شود.
بهبود چرخه حیات مشتری:
برای افزایش ارزش طول عمر مشتری (CLV)، به وفادارسازی مشتریان متمرکز شوید. توجه مداوم به ارزش طول عمر مشتری باعث افزایش وفاداری آنها میشود. اقداماتی که در سراسر سازمان برای ایجاد وفاداری مشتریان به برند انجام میدهید، تأثیر مستقیم بر افزایش CLV دارد. مشتریان وفادار به صورت مداوم خرید میکنند و این بهبود CLV را نتیجه میدهد.
بهبود تجربه مشتری:
تجربه مشتری (CX) جنبهای جامع از تعامل مشتریان با برند یا کسب و کار شما در تمام مراحل سفر خرید است. این تجربه از اولین تعامل تا خرید مکرر پیش میرود. اگر در طول فرآیند فروش تجربه خوبی ایجاد کنید . علاقمندی مشتریان به برند شما افزایش مییابد و ارزش طول عمر مشتری نیز بهبود میپیدا کند.
تقویت وفاداری مشتریان:
- شناسایی مشتریان سودآور: ابتدا، مشتریانی که بیشترین سودآوری برای کسب و کار دارند را شناسایی کنید. سپس با ارائه هدایای تبلیغاتی، بستههای تخفیفی، جوایز نقدی و غیرنقدی، انگیزههای لازم را برای خریدهای مکرر در آنها تقویت کنید.
- ارائه محصولات مکمل: با ارائه محصولات و خدماتی که مکمل محصولات اصلی شما هستند، اشتیاق مشتریان را برای خریدهای مکرر افزایش دهید.
- آموزش محصول: آموزش محصول یک راه عالی برای حفظ مشتریان برای مدت طولانیتر است. اطلاعات بیشتر به مشتریان کمک میکند تا ارزش محصول را بهتر درک کنند و وفاداری آنها به برند شما افزایش یابد.
- ارتباط مستمر و موثر با مشتریان: ایجاد ارتباط موثر با مشتریان یک راه مؤثر در وفادارسازی و افزایش طول عمر مشتریان است. تداوم ارتباط با مشتریان باعث جلوگیری از ریزشهای احتمالی و ارتقاء تجربه آنها میشود.
اهمیت CLV در کسب و کارها:
- معیار دوام کسب و کار: CLV تصویری واضح از علاقه مشتریان به محصولات و خدمات شما ارائه میدهد و به شما کمک میکند تا پیشبینی دوام برند خود در بازار آینده داشته باشید.
- نمایش هزینههای جذب مشتری: CLV هزینههای مربوط به بازاریابی و تبلیغات جذب مشتری را نمایش میدهد. این اطلاعات به شما کمک میکند تا به درستی هزینههای جذب مشتری را ارزیابی کرده و بازده این هزینهها را در نظر بگیرید.
- افزایش درآمد: افزایش طول عمر مشتری و خریدهای مکرر، به تبعی افزایش درآمد برای کسب و کار منجر میشود. نظارت بر CLV میتواند منجر به بهبود فروش، سودآوری و درآمد کلی شود.
- وفادارسازی و حفظ مشتریان: مراقبت مداوم از ارزش طول عمر مشتری، امکان حفظ مشتریان و افزایش وفاداری آنها را به شما میدهد. اگر روند CLV کاهشی نشان دهد، این میتواند نشاندهنده وجود مشکلات و نیاز به حل آنها باشد.
- به برندسازی کمک میکند: میزان وفاداری مشتریان به کسب و کار شما نشاندهنده بهترین تبلیغات برای برند شماست. مشتریان وفادار به عنوان سفیران برند، با معرفی به دیگران به برندسازی شما کمک میکنند و تأثیرگذاری در بازار را افزایش میدهند.
روش محاسبه ارزش طول عمر مشتری (CLV) به این صورت است:
CLV=(سودسالیانه مشتری)×(تعدادسالهایی که مشتری برند هستند)−(هزینه جذب مشتری)
برای مثال :
سودسالیانه مشتری : 10.000.000 تومان
تعداد سالهایی که مشتری برند هستند : 5 سال
هزینه جذب مشتری : 20.000.000 تومان
CLV : 10.000.000*5-20.000.000 = 30.000.000
مقالات دیگر الو سی ام اس را دنبال کنید.