کاربرد هوش مصنوعی در داروسازی

استفاده از هوش مصنوعی در صنعت داروسازی به سرعت در حال گسترش است.این تکنولوژی از طراحی و کشف دارو تا سیستم‌های دارورسانی و تولید دارو کاربرد دارد.همچنین، در کارآزمایی‌های بالینی برای مدیریت و تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی نقش مهمی ایفا می‌کند.

در ادامه، به بررسی برخی از کاربردهای این فناوری در صنعت داروسازی خواهیم پرداخت.

کشف و طراحی دارو

هوش مصنوعی در کشف و طراحی دارو نقش‌های مهمی مانند شناسایی اهداف دارویی، کشف داروهای چندمنظوره، استفاده مجدد از داروها برای کاربردهای جدید و شناسایی بیومارکرها دارد. به عنوان مثال، محققان داروسازی می‌توانند با استفاده از داده‌هایی مانند سوابق پزشکی الکترونیکی، توالی‌یابی ژنتیکی و اطلاعات مولکولی، اهداف جدیدی برای داروهای ضد سرطان شناسایی و تأیید کنند. مزیت اصلی هوش مصنوعی برای شرکت‌های دارویی، کاهش زمان ورود دارو به بازار و افزایش استفاده از آن در این صنعت است.

بهبود فرآیند تولید

در بحث تولید دارو، هوش مصنوعی فرصت‌های متعددی را برای بهبود فرآیندها فراهم می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند کنترل کیفیت را انجام دهد، زمان طراحی را کوتاه کند و دورریزی مواد را کاهش دهد. همچنین می‌تواند فرآیند بازیافت را بهبود بخشد، موضوعات مربوط به تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها را پیش‌بینی کند و موارد دیگر.

هوش مصنوعی می‌تواند تولید را با سرعت بیشتر و ضایعات کمتر کارآمدتر کند.به عنوان مثال، فرآیندی که معمولاً به مداخله انسانی برای وارد کردن یا مدیریت داده‌ها متکی است، می‌تواند با استفاده از CNC (کنترل عددی رایانه‌ای) انجام شود. الگوریتم‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) هوش مصنوعی نه تنها تضمین می‌کنند که وظایف محول‌شده بسیار دقیق انجام می‌شوند، بلکه فرآیند را برای ساده‌تر‌شدن، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. این منجر به تولید سریع‌تر و با ضایعات کمتر و برآورده شدن بیشتر Critical Quality Attributes داروها می‌شود.

پردازش داده‌های زیست پزشکی و بالینی

شاید توسعه‌یافته‌ترین استفاده از هوش مصنوعی در الگوریتم‌هایی باشد که برای خواندن، گروه‌بندی و تفسیر حجم زیادی از داده‌های متنی طراحی شده‌انداین موضوع می‌تواند صرفه‌جویی زیادی در زمان برای محققان صنعت علوم زیستی و به ویژه داروسازی داشتهباشد. همچنین روش کارآمدتری برای بررسی حجم عظیم داده‌ها به منظور تأیید یا کنار‌گذاشتن فرضیه‌ها ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

غیرقابل انکار است که هوش مصنوعی در بسیاری از حیطه‌های دیگر داروسازی نیز وارد شده و جلو می‌رود. شناسایی افراد مناسب برای کارآزمایی بالینی، پایبندی به دارو و پزشکی شخصی از جمله بخش‌هایی هستند که استفاده از هوش مصنوعی در آن‌ها در حال توسعه است. درحال حاضر، شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی که از این تکنولوژی بهره می‌برند، می‌توانند خود را از رقبا جدا کرده و از برتری استراتژیک بهره‌مند شوند.

برای مطالب بیشتر به این وبلاگ مراجعه کنید.

به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *