حفاظت از داده‌های ابری با ۸ نکته تخصصی…!

استفاده از خدمات ذخیره‌سازی داده های ابری نه تنها از آزار حمل حافظه‌های جانبی مستقل می‌آورد، بلکه این امکان را فراهم می‌کند که در هر زمان و مکانی با دسترسی به اینترنت، به داده‌های خود دسترسی یابید. این روش کاربردی به نظر می‌رسد، اما برای افزایش امنیت داده‌های شخصی در سیستم‌های ذخیره ابری، نکات امنیتی را در نظر بگیرید.

حفاظت از داده‌های ابری با الو سی ام اس

از جمله، استفاده از رمزنگاری قوی برای محافظت از اطلاعات و بررسی مرتب رمزعبور و ابزارهای احراز هویت دومرحله‌ای برای جلوگیری از دسترسی‌های غیرمجاز می‌تواند موثر باشد.

۱. فایل پشتیبان (Backup)

اصل اول در مدیریت داده‌ها به شماره ۱، همواره ایجاد یک نسخه پشتیبان است. این پشتیبان‌های الکترونیکی اطمینان می‌دهند که همیشه به داده‌هایتان دسترسی دارید. حتی در مواقعی که داده‌های اصلی از بین بروند یا گم شوند. امروزه، با وجود خدمات ابری فراوان، می‌توانید به راحتی نسخه پشتیبان خود را با ایجاد یک حساب ابری تهیه کنید.

حفاظت از داده‌های ابری با الو سی ام اس

اگر داده‌هایتان در سرویس‌های ابری قرار دارند، توصیه می‌شود همچنین به‌صورت دستی یک نسخه پشتیبان روی حافظه‌های فیزیکی مانند فلش درایو یا هارددیسک ایجاد کنید. این اقدام به شما این امکان را می‌دهد که در مواقعی که به اینترنت دسترسی ندارید. به سادگی به اطلاعات داده‌های خود دسترسی یابید.

۲. اطلاعات حساس را ذخیره نکنید…!

حتی با وجود شایعه حریم خصوصی در دنیای آنلاین، ایمنی داده‌های حساس خود را جدی بگیرید و توصیه می‌شود فایل‌های مهم را بر روی سرویس‌های ابری قرار ندهید. این اقدام نشان‌دهنده هوشمندی در مدیریت اطلاعات شخصی شماست. حفاظت از داده‌های حساس امری ضروری است. ما توصیه می‌کنیم تنها فایل‌هایی را در سیستم‌های ابری قرار دهید که به‌طور مکرر به آن‌ها نیاز دارید.

حفاظت از داده‌های ابری با الو سی ام اس

اطمینان حاصل کنید که اسنادی که اطلاعات حساس مانند رمزهای عبور یا اطلاعات بانکی را شامل می‌شوند. در سرویس‌های ابری قرار نگیرند. در صورت لزوم، این اطلاعات را رمزگذاری کنید و سپس بارگذاری کنید تا امنیت آنها تضمین شود.

3. استفاده از خدمات ابری که داده‌های شمارا رمزگذاری می‌کنند

زمانی که از خدمات ذخیره ابری استفاده می‌کنید، بهترین راه برای حفاظت از حریم شخصی شما انتخاب ارائه‌دهندگانی است که اطلاعات شما را رمزگذاری می‌کنند. این اقدام لایه ای اضافی از امنیت ایجاد می‌کند، زیرا برای دسترسی به داده‌های شما، نیاز به رمزگشایی دارید. این روش به نام اثبات دانایی صفر شناخته می‌شود و حتی از ارائه‌دهندگان خدمات هم داده‌های شما را محافظت می‌کند.

حفاظت از داده‌های ابری با الو سی ام اس

بهتر است خدمات ابری در حین بارگذاری و بارگیری داده‌ها نیز از رمزگذاری بهره‌مند شوند، به ویژه با استفاده از استانداردهای پیشرفته رمزگذاری ۲۵۶ بیتی مانند Advanced Encryption Standard. خدماتی چون DrivePop این امکانات را فراهم کرده‌اند. با این حرکت، اطلاعات شما در حین انتقال در امان خواهند بود، اگرچه ممکن است همگام‌سازی فایل‌ها در درایو ابری بیشتر زمان بگیرد. اگر ارزش حفظ امنیت و دسترسی انحصاری به اطلاعات برای شما مهم است، این سختی‌ها را بپذیرید.

۴. رمزگذاری داده‌ها قبل از قرار دادن در سرویس ذخیره ابری

اگر تصمیم گرفته‌اید از خدمات ابری بدون رمزگذاری استفاده کنید، می‌توانید از ابزارهای جداگانه برای افزودن این لایه امنیتی به داده‌های خود استفاده کنید. با دانلود یک برنامه حفاظت ابری، می‌توانید به فایل‌های خود رمز عبور و کلید رمزهای متوالی اختصاص دهید و سپس آن‌ها را در سیستم ابری بارگذاری کنید.

حفاظت از داده‌های ابری با الو سی ام اس

حتی اگر از یک ارائه‌دهنده خدمات ابری با رمزگذاری استفاده کنید، توصیه می‌شود فرآیند رمزگذاری پیش از بارگذاری را باز کنید. تا اطمینان حاصل شود که داده‌های شما به امانت تراکنشات ابری منتقل می‌شوند.

۵. قوانین ارائه‌دهندگان خدمات ابری را به‌دقت مطالعه کنید

بعضی از ارائه‌دهندگان خدمات ابری به شما این امکان را می‌دهند که علاوه بر ذخیره‌سازی اطلاعات، عکس‌ها و فایل‌هایتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. این امکان به نظر جذاب می‌آید. اما گاهی این خدمات همراه با امتیازات و حقوقی در خصوص اطلاعات شما هستند که ممکن است. در شرایط استفاده از خدمات (Terms of Service) مخفی نمانده ولی قابل استناد قانونی باشد. حتماً شرایط استفاده را مطالعه کرده و از این نکات در اشتراک‌گذاری اطلاعات خود با دیگران آگاه باشید.

حفاظت از داده‌های ابری با الو سی ام اس

برای مثال، در سال ۲۰۱۱، Twitpic در شرایط استفاده از خدمات خود ذکر کرد که با استفاده از خدمات این سیستم ابری، حق به اشتراک‌گذاری عکس‌ها به آنها متعلق می‌شود و این اجازه را دارند تا از تصاویر استفاده یا آنها را پخش کنند. تا زمانی که بعداً عذرخواهی کردند. اما روشن شد که آنها و شرکای وابسته‌شان داده‌های ابری حفاظت‌شده را می‌توانند – حتی با حق نشر نهایی به صاحب عکس – پخش کنند. مواردی مانند Twitpic نشان می دهد که چرا شما باید قبل از استفاده از هر ارائه‌دهنده خدمات ابری. به ویژه در موارد سیاست‌های حریم شخصی و حفاظت آن‌ها، شناخت کافی داشته باشید. تحقیق کنید تا ببینید آیا نظرات نگران‌کننده‌ای در مورد ارائه‌دهنده خدمات ابری شما وجود دارد یا خیر. این کار شما را قبل از آغاز استفاده از خدمات هر ارائه‌دهنده‌ای، مطلع می‌سازد.

۶. استفاده از یک رمز عبور قوی و تأیید صحت دو مرحله‌ای

برای جلوگیری از هک شدن، اولین قدم این است که یک رمز عبور قوی انتخاب کنید. که در برابر حملات مختلف مقاوم باشد. راهنمایی‌های زیادی برای ایجاد رمز عبور قوی در اینترنت موجود است. علاوه بر اینکه رمز عبور قدرتمندی انتخاب کنید. بهتر است آن را به طور دوره‌ای تغییر داده. و در حساب‌های دیگر خود از آن استفاده نکنید.

حفاظت از داده‌های ابری با الو سی ام اس

همچنین، از تایید صحت دو مرحله‌ای برای ورود به حساب‌های خود استفاده کنید، اگر این ویژگی توسط ارائه‌دهنده خدمات ابری فراهم شده باشد. به عنوان مثال در Google Drive، تایید صحت دو مرحله‌ای به شما این امکان را می‌دهد. که با وارد کردن رمز عبور و دریافت یک کد تایید صحت به تلفن همراه، امنیت دسترسی به اطلاعات خود را افزایش دهید.

۷. در رفتار آنلاین خود محتاط باشید

گاهی امنیت داده‌های ابری به رفتارهایی که در فضای آنلاین انجام می‌دهید، ویژه اهمیت می‌یابد. به ویژه زمانی که از کامپیوترها و اینترنت‌های عمومی استفاده می‌کنید. اهمیت انجام دو اقدام مهم را در این مواقع تأکید می‌کنیم. اولاً، آیا رمز عبور خود را در کامپیوترهای عمومی ذخیره می‌کنید و آیا مطمئن هستید که پس از اتمام کار، از حساب کاربری خود خارج شده‌اید؟

حفاظت از داده‌های ابری با الو سی ام اس

دوماً، در صورت نیاز به اتصال به اینترنت بی سیم عمومی و بدون رمز، آیا از اینترنت بدون رمزگذاری و عمومی استفاده می‌کنید؟ این ارتباطات عموماً رمزگذاری نشده‌اند. به این معنا که هکرها ممکن است تا زمان متصل بودن به این نوع اینترنت‌ها، به فعالیت‌های شما دسترسی پیدا کنند. حتی اطلاعات ورود به حساب ابری شما را نیز شامل می‌شود.

۸. با ضد ویروس (Anti-Virus) و ضد جاسوس (Anti-Spy) از سیستم خود حفاظت کنید

اگرچه ممکن است از یک ارائه‌دهنده خدمات ابری امن و قابل اعتماد استفاده کنید، اما گاهی نقطه ضعف امنیتی شما کامپیوتری است که از آن وارد حساب کاربری خود می‌شوید. بدون حفاظت مناسب از سیستم خود در برابر ویروس‌ها و اشکالاتی که ممکن است سبب نفوذ هکرها به حساب کاربری شما شود، ضعف خواهید داشت.

حفاظت از داده‌های ابری با الو سی ام اس

به عنوان مثال، یک تروجان کی‌لاگر ممکن است تمام عبارت‌هایی که با صفحه کلید تایپ می‌کنید را ذخیره کند. اگر سیستم شما به اندازه کافی محافظت‌شده نباشد. و ورود به حساب کاربری شما هم رمزگذاری نشده باشد، هکرها با مخفی کردن این برنامه مخرب در فایل‌های به ظاهر درست و سالم. می‌توانند شناسه کاربری و رمز عبور شما را به دست بیاورند.

در پایان…

با توجه به اهمیت حفاظت از داده‌های ابری و امنیت در فضای آنلاین، حفظ رمزگذاری قوی، استفاده از سرویس‌های امن ابری، و مراقبت از امور امنیتی سیستم کامپیوتری شما ضروری است. این اقدامات به شما کمک می‌کنند. تا از دسترسی‌های بدون اجازه و تهدیدهای امنیتی جلوگیری کنید. با توجه به نکات امنیتی فوق، اطمینان حاصل کنید که در استفاده از خدمات ابری، اطلاعات حساس شما محافظت شده و دسترسی به آن تنها برای شما امکان‌پذیر باشد.

مقالات دیگر الو سی ام اس را دنبال کنید.

به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *